Lietuvoje pristatome per 2–4 d.d. jums patogiu būdu

Pažinti Lietuvos šaknis per dizaino istoriją: leidykla LAPAS pristato unikalią knygą apie Lietuvos grafinį dizainą!


Leidykla LAPAS džiaugiasi galėdama pristatyti prestižinės Vokietijos meno leidyklos „Spector Books“ išleistą knygą apie Lietuvos grafinį dizainą „Tara: Then and Now, Here and There“ (liet. Tara: tada ir dabar, čia ir ten). Tai eksperimentinė grafinio dizaino knyga, kuri atskleidžia mažai pažįstamus Lietuvos grafinio dizaino kūrėjus, juos pristatant šiuolaikinio dizaino kalba.

„Retai leidykla pristato kitos leidyklos išleistą knygą, tačiau šįkart – ypatingas įvykis! Dizaino istorikės Karolinos Jakaitės ir dizainerės Deimantės Jasiulevičiūtės bendras kūrinys išleistas prestižinėje Vokietijos meno ir kultūros leidykloje „Spector Books“. Tai ir pirma originali lietuvių autorių knyga, pasirodanti šioje leidykloje. Lietuvoje turėsime vos 200 egzempliorių šios knygos!“, - pasakoja leidyklos LAPAS įkūrėja ir vadovė Ūla Ambrasaitė.

 

Lietuvos grafinio dizaino istorija ir tradicija yra neatsiejama nuo Eksperimentinio meninio konstravimo biuro, sutrumpintai vadintu „Taros“ biuro, veikusio Vilniuje nuo 1964 m. Tai buvo svarbiausia grafinio dizaino institucija sovietmečiu. „Taros“ biuro archyvas galėjo visai pradingti XX a. 9 dešimtmečio pabaigoje, privatizacijos procesuose, tačiau dailininkas Kęstutis Gvalda (1925–2011) sugebėjo išsaugoti dalį vertingos medžiagos. Būtent ši archyvinė medžiaga bei tyrimo eigoje atrasta daugiau asmeninių archyvų inspiravo ilgametį meninį tyrimą ir knygos „Tara: tada ir dabar, čia ir ten“ sukūrimą. Knygos sudarytojos Karolina Jakaitė ir Deimantė Jasiulevičiūtė gilinosi į „Taros“ biuro palikimą, atskleisdamos tiek istorinį, tiek šiuolaikinį dizaino kontekstą.

Knyga liudijanti meilę lietuviškajai dizaino istorijai

 „Taros“ biuras ir jame kūrę dizaineriai – tai mano ilgametė tyrimų tema, tebesitęsianti jau beveik 20 metų. Taip liudiju savo meilę lietuviškajai dizaino istorijai, nors ne visada ji patogi, dažnai sudėtingai surandama ir tuo labiau atrakinama. Pilna paradoksų, dviprasmiškai ir netgi skaudžiai suskambanti šiuo ypač neramiu laikotarpiu“, - pasakoja viena iš knygos sudarytojų, dizaino istorikė Karolina Jakaitė. „Kadangi ir pavadinime palikome raktinį žodį „Tara“, tai pagalvojau, jog perkeltine prasme tarsi panaudotą „tarą“ grąžiname ilgus dešimtmečius stokotą dėmesį „Taros“ biure dirbusiems dizaineriams. Tai dėkingumo ženklas „Taros“ biuro kūrėjams, kurie dalinosi savo asmeniniuose archyvuose išsaugotais artefaktais, asmeninėmis istorijomis ir fotografijomis. Ypatingai Kęstučiui Gvaldai (1925–2011), Sibiro tremtyje išgyvenusiam daugiau nei 10 metų, išsaugojusiam ir perdavusiam vertingą „Taros“ biuro archyvo dalį, kurio gimimo šimtmetį šiemet švęstume“, - tęsia K. Jakaitė.

 „Knygos pavadinimą sugalvojome man užsikabinus už lietuviško žodžio „abejur“, kuris reiškia „ir čia, ir ten“. Taip pradėjome kurti „Taros“ biuro istorijas, jungti jas, žvelgiant iš skirtingų perspektyvų. Tai bendras kūrybinis rezultatas, bendradarbiaujant su grafikos dizainere Deimante Jasiulevičiūte, taip pat kartu su knygą kūrusiais dizaineriais Zuzana Kostelanská ir Oriol Cabarrocas“, - dalinasi Karolina Jakaitė.

Pažinti Lietuvos šaknis per dizaino istoriją

„Man dar studijuojant Rietveldo menų akademijoje, kilo noras daugiau, labiau, giliau pažinti savo, t.y., Lietuvos šaknis, per dizaino istoriją. Taip, aš susiradau Karolinos disertaciją apie „Taros“ biurą, paskui susirašėme laiškais, pirmą kartą susitikome 2019 m. lapkritį Vilniuje ir taip prasidėjo daugiau nei penkerius metus trukęs tyrimų, ieškojimų ir bendradarbiavimų procesas. Šis tyrimas ir knyga, kaip viso proceso rezultatas, yra apie savo tapatybės paieškas, dizaino istorijos išsaugojimą ir kartu apie aktualizavimą – sudabartinimą“, pasakoja viena iš knygų sudarytojų, dizainerė Deimantė Jasiulevičiūtė. „Labiausiai mane domino procesai susiję su dizaino kūrimu ir dailininkais. Pajautimas, kad jiems tas biuras buvo labai svarbus, kad tai buvo jų gyvenimas. Nors turėjo pozuoti toms „surežisuotoms“ fotografijoms, buvo daug fasado, tačiau su kiekvienu projektu dirbo labai įsijautę. Tikrai didelį įspūdį paliko bendras filmuotas interviu su Vladu Lisaičiu, jo pasakojimai, istorija apie „Tariuką“, kaip jie įsivaizdavo, jog jis keliauja po pasaulį ir kosmines erdves. Simboliška, jog tas ekspromtu Lisaičio nupieštas „Tariuko“ eskizas pasitinka knygos įžanginiame puslapyje“, - apie knygą mintimis dalinasi D. Jasiulevičiūtė.

Kovo 2 d. 13 val. Vilniaus knygų mugėje, leidykla LAPAS pakvies ir į šios knygos pristatymą, kuriame dalyvaus knygos autorės Karolina Jakaitė ir Deimantė Jasiulevičiūtė, leidyklos „Spector Books“ leidėja Anne König, o diskusiją moderuos leidyklos LAPAS įkūrėja ir vadovė Ūla Ambrasaitė.

 

Plačiau apie knygos autores:

Dr. Karolina Jakaitė – dizaino istorikė, Vilniaus dailės akademijos Dailėtyros instituto mokslininkė, tyrinėjanti XX a. dizainą, daiktų ir jų kūrėjų istorijas. Ji specializuojasi sovietinio laikotarpio dizaino tyrimuose ir yra aktyvi Lietuvos dizaino lauko dalyvė. Karolina Jakaitė yra monografijos „Šaltojo karo kapsulė. Lietuvių dizainas Londone 1968“ autorė bei viešosios įstaigos  „Dizaino fondas“ bendraįkūrėja.

Deimantė Jasiulevičiūtė – Amsterdame gyvenanti grafinio dizaino specialistė, baigusi Gerrit Rietveld akademiją 2018 m. Ji daugiausia dirba su tyrimais grįstais dizaino projektais ir bendradarbiauja meno, dizaino bei technologijų srityse.

Knygos parengimą ir leidybą finansavo Olandijos fondas „Stimuleringsfonds Creatieve Industrie“, taip pat Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos ir Slovakijos AB „Grafobal Vilnius“. Knygos vertimą į anglų kalbą parėmė Lietuvos kultūros institutas. Instituciniai partneriai: Dizaino fondas, Vilniaus dailės akademija, SODAS 2123. Knygos pristatymą Vilniaus knygų mugėje remia Lietuvos kultūros taryba ir Goethe's institutas Lietuvoje.

Plačiau apie šią knygą > Tara: Then and Now, Here and There | Leidykla LAPAS



Item is added to cart